Hongaars leren voor nederlanders bij de hongaarse school in Haarlem

Bus

De cursussen vinden plaats op de Eksterlaan 230 te Haarlem-Noord, te bereiken vanaf Haarlem Centraal Station per bus 3 naar Haarlem Noord of bus 73 richting Uitgeest/Beverwijk.

lijn 3 of 73 (73 is snelbus):

Uitstappen op de Rijksstraatweg halte Marsmanplein (na uitstappen: vanaf de Rijksstraatweg rechtsaf slaan het Tesselschadeplein op en dan schuin rechts de Eksterlaan in).

LET OP: als u met lijn 3 komt kunt u ook uitstappen bij de halte Vergierdeweg. Slaat u dan bij het begin van de Vergierdeweg niet deze weg in, maar de Vinkenstraat. Die route brengt u in een paar minuten op de Eksterlaan - daar rechtsaf.

Lijn 14

Ook kunt u met lijn 14, maar deze heeft slechts een uurdienst, maar stopt wel veel dichter bij het leslokaal. Bus 14 stopt vlakbij het leslokaal, in de Eksterlaan, halte Zwaluwstraat. Deze bus rijdt doorgaans slechts eenmaal per uur: Vertrek Haarlem Station: om plm. 10 voor half, aankomst Eksterlaan: een paar minuten na half, vertrek vanaf Eksterlaan: telkens om plm. 5 minuten vóór het hele uur.

Enkele avondvertrektijden vanaf station Haarlem Centraal: 18.31 en 20.21. Terug om 20.55 u. (dit is 's avonds de laatste bus). Dus na de 2e avondles moet u met bus 3 of 73 reizen.

LET OP: De openbaarvervoerplanners noemen vaak niet de optie van (de kleine) bus 14.

Auto

Routebeschrijving vanaf A9 uit de richting Amsterdam ZO/A'veen/Utrecht/Den Haag

Via A 10, A 9 of A5 naar de A9 richting Haarlem. Bij knooppunt Rottepolderplein NIET afslag Haarlem Zuid/Zandvoort, maar Haarlem/Halfweg. Vervolgens Haarlem aanhouden (rotonde driekwart rond).

(Indien u uit Hoofddorp via de Driemerenweg rijdt, moet u bij knooppunt Rottepolderplein eerst even richting Halfweg aanhouden, bij de rotonde van het Rottepolderplein kunt vervolgens de A 200 op naar Haarlem.)

LET OP: Op de A 200 vervolgens na een paar km weg vervolgen (rechtdoor) over de fly-over richting Waarderpolder/Haarlem Noord. U heeft de IKEA dan aan uw linkerhand. Vanaf nu volgt u de rijrichting rechtdoor  gedurende ca. 4 km.  Via deze route rijdt u alsmaar rechtdoor door het industriegebied Waarderpolder en gaat u over de nieuwe Schoterbrug over het Spaarne. Bij het stoplicht na de brug gaat u rechtdoor (is eigenlijk met de bocht mee naar rechts.) Bij het volgende stoplicht gaat u rechtdoor de Vondelweg op. U heeft nu een polder aan uw rechterhand. Na plm. 1 km. gaat u bij de eerste kruising linksaf. Dit is de Eksterlaan.

Als u op de Eksterlaan zelf geen parkeerplaats vindt, rijdt u dan langs de gymzaal aan de overkant (=bij binnenrijden van de Eksterlaan aan uw rechterhand) de Jephtastraat in en zoekt u verderop in deze straat of daarna in de eerste straat links of rechts een parkeerplaats.

Routebeschrijving vanaf A 22 / A208 uit de richting Alkmaar/Beverwijk

Via de Velsertunnel komt u op de A208. U laat de afslagen IJmuiden en Velserbroek/Driehuis/Santpoort aan u voorbij gaan en neemt wel de afslag Spaarndam/Waarderpolder. Onderaan de afslag slaat u linksaf en gaat u onder het viaduct door. Bij de derde verkeerslichten slaat u rechtsaf, dit is de Rijksstraatweg. Na 1,5 km ziet u rechts een winkelcentrum (Marsmanplein) en links een pizzabedrijf. Hier slaat u (onmiddellijk na de voetgangersoversteekplaats met voetgangerslicht) linksaf het Tesselschadeplein op en meteen schuin rechts de Eksterlaan op.

Parkeert u s.v.p. niet voor de uitrit van de garage onder het lesgebouw.
En dan nog uw eerste les Hongaars:
A fűre lépni tilos!!

(Vrij vertaald: Steekt u in verband met hondenpoep niet over via het gras in de middenberm, maar neem het verharde oversteekpad. tegenover het gele schoolgebouw.  Voelt u 'nattigheid' controleert u dan even uw schoenen, voordat u de trap op komt...

Köszönjük szépen!)

Hongaarse School

Goed hongaars spreken leer je op de hongaarseschool in haarlem